Wednesday 29 June 2011

Kenangan Sewaktu Bersalin Contest

Setiap kelahiran anak2, punya cerita, kenangan dan mimpi yang berbeza..untuk peraduan kali ini, saya nak ceritakan perihal kelahiran anak ke 3 saya...


Sewaktu mengandungkan Naufal, banyak ujian hebat yang saya lalui..antaranya, saya hanya tahu saya mengandungkan Naufal hanya selepas 5 bulan melahirkan abangnya..jadi, bleh bayang tak camana penatnya mengandung dan dlm masa yang sama, menjaga anak kecik yang baru nak meniarap, merangkak, bertatih dan berjalan?? Dan anak2 ini, saya jaga sendirian...suami takde, keja jauh..balik sesekali sahaja..


dan ujian rumahtangga menjadi taruhan..hingga terpaksa bawak kes ke pejabat agama...ok..itu cerita lama..


dan macam tahu2 sahaja ibunya ini terbeban dengan 1001 benda, mengandungkan Naufal memang takde masalah..takde diebetes, hb darah ok, semuanya ok..


due date yang doktor bagi, ialah pada 24 Ogos 2007..dan masa tu, saya memang tak bercadang nak amik cuti awal..maklumlah, ini kandungan ketiga, so, dah bleh agak kalo rasa sakit nak bersalin..masa nih, berulang alik dari umah mak ke tempat kerja, hari2 naik jambatan Pulau Pinang..hari2 berdoa, jgnlah saya sakit masa tgh jammed tuh..sebab kalo sakit time tuh, nak lalu kut mana pegi hospital kan? masa tu Jambatan hanya ada 2 lorong sahaja..takkan nak terjun ke laut, dan berenang pegi spital? hiks..


Allah memang perkenankan doa saya..petang 14 Ogos, saya masuk mesyuarat..siap bleh bergelak ketawa ngan kawan2..memang tak ada apapun tanda..perjalanan balik ke rumah pun, smooth saja..lepas maghrib, dah mula rasa sakit pinggang yang amat sangat..masa tu, tengah suapkan abang Muhammad (umur 13 bulan) makan nasik..letih nak kejar dia bagi makan..adik yang tengok saya kesakitan, take over tugas menyuapkan makanan tu..


masa tu, mak dah nak talipon abang, suh bawakkan pegi hospital..tapi saya takmo susahkan abang..saya nak tunggu ayah saya balik dari mengajar alQuran..Ayah sampai kat rumah lebih kurang jam 11 malam..lepas ayahmakan,ayah hantar saya ke hospital bersalin Pulau Pinang..masa tu,anak sulung dan anak kedua menangis nak ikut saya gi spital..alahai anak2 ibu..

dan sebab pengalaman2 lepas, saya siap bawak byk majalah..saya expect saya akan masuk wad dulu mlm tu..sepanjang 2kelahiran, takde yang keluar awal, sbb tu saya expect kali nih pon sama..jam 11.45 malam, sampai kat hospital..lepas check bukaan, rupanya dah 4cm..jadi saya disorong masuk ke labour room..saya suruh ayah balik jek dulu..(ayah mmg takleh temankan saya beranak..hikhikhik..)

dalam labour room, sedikit rasa syahdu..sebab sakit sorang2..sedangkan bilik yg saya inap tu, adalah bilik rakan bayi...nurse tanya, suami puan mana? alahai..macammana nak jawab???so, syahdu sorang2...lebih kurang pukul 4.33 pagi, selamatlah sudah saya melahirkan seorang lagi bayi lelaki..ini bayi lelaki ke 2 saya, setelah mempunyai Muhammad dan kakaknya, Umaira...lepas nurse bersihkan baby, nurse serahkan pada saya utk disusukan..lagi sekali, kesyahduan melanda..anak ini,satu2nya anak yang saya sendiri azankan dan iqamatkan..sebab sang ayah tiada..jadi sayalah yang mengambil alih tugas itu..lebih kurang jam 6 pagi, saya disorongkan naik ke wad..

inilah kenangan kelahiran yang saya nak kongsikan disini..entry ini entry last minutes..harap ada rezeki utk menang..sebab hari ini jugak adalah besday saya..

puan penganjur,sila pilih saya sebagai pemenang yer..

saya tag
Puan Lela dan Puan Angah...

inilah Naufal....

5 comments:

Ummi said...

tag akak ye oren, tunggu akak bersalin dulu nanti aku wat ye :)

akak wat dalam pantang :)

oren said...

ala kak..dia punya tarikh tutup marin..huhu..saya gigih buat entry contest dlm meeting room..bos jeling pon, buat tak nampak..hiks..

takde contest pon, akak buat jugak taw..nk baca cerita akak n baby junior nih..

pB said...

KENAPA TAK TAH AKAKKKKK !!!!

pB said...

KENAPA TAK TAH AKAKKKKK !!!!

mahyudin said...

Salam, kemarin kami lalu dekat rumah ayah hang di penang. Teringat masa pergi ziarah hang dulu. Kemarin ada appointment mawaddah di penang dgn pakar jantung.

lama tak dengar khabar berita, hg dan anak2 sihat ka?

wassalam.